-----------------------------------
stelian_tan
23 Ian 2009 14:55


-----------------------------------
Am citit cu mult interes toate cele 12 pagini. ale subiectului. Asta pentru ca pe langa faptul ca sunt amator de astronomie (mai am mult pana la astonom amator  :lol: ) am si lucrat un an de zile la o fabrica de sticla. Nu de geamuri. Ce-i drept lucram la exporturi dar asta nu m-a impiedicat sa incerc toate masinariile de slefuit si chiar am avut tentative de suflat sticla la teava. Si pot sa confirm urmatorul lucru cu o masura destul de mare de obiectivitate: un entuziasm foarte mare nu e deajuns pentru fabricarea sticlei. In primul rand iti trebuie multi bani dar si mai multa experienta. Si cu siguranta unele autorizatii...pt anumite substante chimice care intra in compozitie, autorizatii ISCIR pentru orice tip de instalatie de topire etc. 

Din experienta pot confirma urmatoarele: 
1. nu e deajuns sa stii compozitia chimica a produsului pe care doresti sa il obtii ca el sa iti si iasa. Aveam la fabrica un maistru care facea "reglaje" de calitate prin introducerea unor cantitati infime de substante (cateva grame la incarcaturi de cateva tone). Numai el stia ce si cum face ca sa creasca calitatea sticlei (sa dispara bulele de aer sau micile fragmente de material netopit-ghisping, sa schimbe "culoarea" sticlei facand-o mai transparenta etc.);

2. este foarte important cum controlezi temperatura de topire mai ales daca folosesti materii prime. Cateva grade in plus sau in minus strica compozitia. O idee foarte buna este sa folosesti deseuri de sticla care se pot achizitiona de la fabricile de sticla - faci mari economii de consum si scade considerabil si temperatura de topire; doar ca in romania sigur nu gasesti deseul de care ai tu nevoie. Sticla alba de menaj sau silico-calco-sodica nu cred ca iti este de folos iar sticla de geam sau de borcan nici atata.