Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 225646 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2850 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: Cosmin Batica |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 543 la data de Vin Mar 29, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
|
Mesaje noi |
|
Nu sunt mesaje noi |
|
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
saiph Moderator
Data inscrierii: 19 Sep 2007 Mesaje: 2282
Motto: Sky is not the limit, it's the target Localitate: Bucuresti // Cracovia
|
Trimis: 06 Noi 2012 00:54 Download mesaj |
Titlul subiectului: Cuplarea mecanismului de miscare fina la ecuatoriale |
|
|
|
Salut.
Am un mic carcel logic si ii rog pe cei mai inzestrati cu intelepciune si rabdare sa ma ghideze sa-l depasesc.
As dori sa stiu cum functioneaza cuplajul pt miscarea fina la monturile ecuatoriale.
Sunt sigur ca mai toti folosim des monturile astea si ne place foarte mult sa stim ca ne putem baza pe ele, atunci cand le blocam - sa ramana pe pozitia unde le-am setat. Si totusi de acolo vrem sa le putem si misca, in continuare, cu o anumita viteza, mai mica, controlata.
Adica, in linii mari imi e cat de cat clar: libera, montura se misca in jurul celor doua axe ale articulatiilor; odata blocata, i se preiau si cele doua grade de libertate ramase din constructie.
DAR!... Blocajul nu doar blocheaza montura din a se misca liber, ci si ii permite utilizatorului sa o controleze fin. Ceea ce imi creaza insusi carcelul de care aminteam: blocare <=> miscare?!...
O fi din cauza ca n-am masina si nu inteleg ambreiajele, o fi ca n-am fost suficient de atent la 'Mecanisme' (dar stiu ca n-am chiulit si nici nu eram cu capul in nori (prea mult) in perioada aia), cert e ca nu ma prind cum se produce efectiv comutarea intre cele doua tipuri de miscare prin intermediul unui simplu blocaj. Ce face el mai exact, atunci cand il actionam?
Am cautat pe net dupa "equatorial mount RA DEC clutch" si nici din poze, nici din vorbe nu m-am prins cum e cu dracovenia asta. Nu ca n-as sti engleza...
Deci, daca aveti si ceva scheme la indemana si un pic de talent pedagogic, sunt tot numai urechi
Va multumesc.
Cer senin! _________________ *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
___CER SENIN!___
_________________ |
|
Sus |
|
|
Alexandru Savin Membru
Data inscrierii: 09 Mai 2011 Mesaje: 464
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 06 Noi 2012 11:18 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Salut,
"Capul'' DEC se roteste liber pe ax, cand strangi surubul ''capul'' DEC devine rigid cu axul si se rotesc actionat de mecanismul melc-roata melcata.
"Capul" DEC= unde iti prinzi tu instrumentul Nu te gandi la prostii |
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9509
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 06 Noi 2012 15:24 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Cârcelul logic poate fi eliminat foarte simplu: părțile mobile nu sunt blocate direct pe ax ci prin mecanismul melc-roată melcată care este sau nu blocat pe ax. Când debreiezi acesta se mișcă cu toată partea mobilă față de ax. Când ambreiezi, carcasa mecanismului cu melcul devine solidară cu axul. Partea mobilă este mereu solidară cu roata melcată și mișcarea ei este liberă față de ax. _________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
saiph Moderator
Data inscrierii: 19 Sep 2007 Mesaje: 2282
Motto: Sky is not the limit, it's the target Localitate: Bucuresti // Cracovia
|
Trimis: 07 Noi 2012 17:20 Download mesaj |
Titlul subiectului: Re: |
|
|
|
Recunosc cu mana pe... ce vrei tu, ca n-am inteles exact cum vine.
Am citit, am recitit, am re-recitit, dar... nu ma prind.
Vreo schema, ceva? Mai descriptiv/detaliat explicat, eventual.
Pe bune, ori nu ma ajuta neuronul, ori ceva imi scapa din explicatia data, probabil suficienta pt unul care mananca pe paine monturi ecuatoriale si/sau mecanisme de genul asta.
Netul e gol, l-am cautat pe toate partile si nu gasesc explicat pe intelesul meu. De fapt, nu explica pe nicaieri mai deloc. Doar o poza - asta-i ambreiajul de RA, asta-i ala de DEC, gata ai vazut destul, acu le pun la loc. Si mai exact, cum comuta de pe un tip de miscare pe altul?!.. Pauza..
Va rog mult, chiar vreau sa inteleg.
Multumesc _________________ *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
___CER SENIN!___
_________________ |
|
Sus |
|
|
auriga Membru
Data inscrierii: 22 Dec 2008 Mesaje: 2114
Localitate: Cluj-Napoca
|
Trimis: 07 Noi 2012 18:02 Download mesaj |
Titlul subiectului: Re: |
|
|
|
sal, uita-te la videoclipul acesta http://www.youtube.com/watch?v=0QpOO9NHFHw ce arata axa RA miscandu-se.
Motorul RA (daca ar fi pornit) e cuplat permanent prin intermediul rotilor dintate si a mecanismului roata melcata/melc invartind permanent lent coroana, insa axa se misca libera pe 'exteriorul' coroanei. Cand 'strangi' axa RA ce se intampla defapt e ca un butonas apasa pe coroana astfel axa se blocheaza, legand tot ansamblul mobil de axa ce acum e invartita lent de catre motorul RA. |
|
Sus |
|
|
dragos.n Membru
Data inscrierii: 20 Dec 2007 Mesaje: 6463
Localitate: Ploiesti
|
Trimis: 07 Noi 2012 18:35 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Eu il inteleg pe Saiph, pentru ca atunci cand am desfacut HEQ5, m-am chinuit vreo 2 zile sa pricep cum se face blocajul, si nu am inteles.
Roata melcata este corp comun cu un cilindru de alama, care are la interior doi rulmenti cu role care vin pe ax. Acesti rulmenti nu sunt cei de sustnere a axului fata de corpul monturii, pentru asta mai sunt doi rulmenti cu role conice dincolo de cilindru, intr-un capat si altul al monturii. Surubul de blocare apasa pe acest cilindru din lateral. Deci axul se poate misca liber fata de cilindru. Cilindrul ala e destul de lung, de vreo 60 mm, plu roata melcata de vreo 10 mm. Strangerea surubului nu afecteaza legatura cilindrului cu melcul. Iar camasa in care intra cilindrul, si in care e situat surubul de blocare, este destul de fest pe el. Trebuie sa ai grija cand pui cilindrul la loc sa nu muste din camasa.
As face un desen, dar nu am timp, si nici amaratul ala de scaner nu vrea sa se cupleze la computer. Oricum, nu inteleg cum merge treaba. _________________ Dragos N |
|
Sus |
|
|
danto1313 Membru
Data inscrierii: 27 Mai 2007 Mesaje: 352
|
|
Sus |
|
|
saiph Moderator
Data inscrierii: 19 Sep 2007 Mesaje: 2282
Motto: Sky is not the limit, it's the target Localitate: Bucuresti // Cracovia
|
Trimis: 07 Noi 2012 20:48 Download mesaj |
Titlul subiectului: Re: |
|
|
|
As vrea sa pot spune ca la geometrie, in clasa a V-a, cand nu mai suportam intrebarile profesorului "de ce e asa si nu altfel?": - "pai, evident, conform figurii". Dar apreciez, si chiar voi analiza ce mi-ati tirmis
Chiar am de gand sa intru in EQ5, sa o regresez si poate cu ocazia asta ma prind mai bine cum vine
Multumesc pt linkuri si explicatii.
Am sa le mai parcurg de cateva ori, eventual incercand sa-mi reprezint grafic cum vin piesele si care e rolul fiecarei componente si parti ale lor.
Insa, daca credeti ca puteti usura cumva acest proces, astept cu mare interes si alte explicatii tehnice. Or mai fi de folos si altora, si e bine sa ramana pe forum pt alti amatori interesati de capitolul asta.
Macar sa incerc sa compilez din mai multe surse, Stiu cum e atunci cand ti se pare simplu ceva, sau la-ndemana de inteles, iar cand vine unul si intreaba "banalitati", parca e mai greu sa te cobori iar pana la el, sa-l faci sa inteleaga niste principii in esenta simple
E ca intrebarea aia, pe care o pun copii: "ce e apa?"; sau "ce e cerul?"; sau "de ce ziua nu vedem stele?". _________________ *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
___CER SENIN!___
_________________ |
|
Sus |
|
|
saiph Moderator
Data inscrierii: 19 Sep 2007 Mesaje: 2282
Motto: Sky is not the limit, it's the target Localitate: Bucuresti // Cracovia
|
|
Sus |
|
|
Stanescu Octavian Moderator
Data inscrierii: 02 Apr 2006 Mesaje: 3549
Localitate: Timisoara
|
Trimis: 07 Noi 2012 23:09 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
O ce muzica faina in clipul cu studentii ce lucra la montura .
mult ascultat album in copilarie prin anii 78
cand ma gandesc cate utilaje masini unelte am avut , fiecare scoala generala in Timisoara avea atelier cu strung freza (pe vremea mea ) |
|
Sus |
|
|
dragos.n Membru
Data inscrierii: 20 Dec 2007 Mesaje: 6463
Localitate: Ploiesti
|
Trimis: 08 Noi 2012 01:32 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Sincer, m-am convins. Pe modelul ''nobody'' sunt preluate niste linkuri, ale unor tipi care nu au avut preocuparea asta, si gata rezolvarea: suntem inteligenti, dar nu putem explica in limba romana asta, ca.......... fiiindca....... de aia!
Sincer, cred ca topicul acesta ar trebui sa fie interzis celor care nu au desfacut pana la maruntaie o montura EQ. _________________ Dragos N
Ultima modificare efectuata de catre dragos.n la 08 Noi 2012 23:50, modificat de 1 data in total |
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4842
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 08 Noi 2012 02:10 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Mai poti ?
La HEQ5 sistemul de blocare este relativ rudimentar.
Ai un surub ce apasa pe cilindru (mai ai si o mica piesa de bronz intermediara) si blocheaza corpul fata de cilindru. |
|
Sus |
|
|
auriga Membru
Data inscrierii: 22 Dec 2008 Mesaje: 2114
Localitate: Cluj-Napoca
|
Trimis: 08 Noi 2012 10:30 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
la eq6 este la fel sistemul de blocare.
saiph, cilindrul (cu coroana) din bronz aluneca pe locasul acesta din aluminiu turnat. tubul negru din prima imagine se mai sprijina pe un rulment (si inca unul conic pt compresiune) de corpul monturii ca sa se poata roti liber. in momentul cand strangi axa cilindrul din bronz cu coroana se 'lipeste' de axa, ea fiind din acel moment antrenata de motoare. |
|
Sus |
|
|
saiph Moderator
Data inscrierii: 19 Sep 2007 Mesaje: 2282
Motto: Sky is not the limit, it's the target Localitate: Bucuresti // Cracovia
|
Trimis: 08 Noi 2012 13:55 Download mesaj |
Titlul subiectului: Re: |
|
|
|
wow! multumesc mult ca ti-ai dezasamblat montura ca sa-mi arati cum vine treaba acolo
deci, sa inteleg asa:
- butonul care blocheaza axa, cel cu maner excentric, este fixat pe carcasa monturii (din zona axei respective) si in momentul actionarii lui impinge o patina care preseaza pe gatul care e solidar cu coroana dintata, in felul asta realizand miscarea unitara data de melc prin angrenare;
- cand axa e libera, carcasa axei (RA, DEC..) monturii se sprijina in camasa interioara a rulmentului, in felul asta roata dintata nu mai are treaba cu restul monturii in miscare.
pai si e suficienta strangerea aia? nu se uzeaza patina respectiva? din ce e? nu are cum sa scape?
parca incep sa inteleg, dar tot mai lipseste ceva din "imagine"
m-am mai uitat dupa informatii/imagini si parca se mai contureaza cat de cat:
(EQ5 banuiesc ca nu difera mult, din punctul asta de vedere)
http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20...20Home.htm
http://icelord.net/images/astro/eq6/
http://avex.org.free.fr/dossiers-pratiques/eq6/fig5.jpg
http://avex.org.free.fr/dossiers-pratiques/eq6/eclate-eq6.jpg
btw, 6543 e si obiectul meu preferat. l-am vazut recent prin C8 si e ... "delicios" _________________ *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
___CER SENIN!___
_________________ |
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4842
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
|
Sus |
|
|
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|