Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 224027 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2823 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: IOAN MARINESCU |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 502 la data de Joi Mar 28, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
|
Mesaje noi |
|
Nu sunt mesaje noi |
|
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
dmtr69 Moderator
Data inscrierii: 24 Sep 2011 Mesaje: 2482
Localitate: BUSTENI
|
Trimis: 06 Noi 2020 19:07 Download mesaj |
Titlul subiectului: Despre "flat-uri" si Flat-box-uri |
|
|
|
Salut!
Informatiile de mai jos sunt destinate in special incepatorilor.
Utilitatea unui Flat-box este cunoscuta. Cadrele "flat" ajuta la corectia cadrelor "light" in ceea ce priveste neuniformitatea iluminarii senzorului datorata trenului optic (vignetare) si a umbrelor determinate de praful de pe senzor sau corector ( cu cat sunt mai aproape, cu atat sunt mai vizibile "gogosile" ). Nu corecteaza gradientul - iluminarea neuniforma a FOV-ului pozat- care depinde de cat de mare este senzorul si campul pozat.
Cerinta principala a unui Flat-box ( sau flat generator) este uniformitatea iluminarii pe toata suprafata. Foarte util este si controlul iluminarii ( "dimmer" ). Am citit un topic ( cred ca era pe "cloudynights" ) despre durata cadrelor flat la camerele noi CMOS. Studiul a demonstrat ca acestea ar trebui sa aiba minim 4s, deci iluminarea trebuie sa fie redusa, mai ales cand se face pentru senzor monocrom si filtru L ( apropo, flaturile se fac pentru fiecare filtru si de fiecare data cand schimbam pozitia camerei ).
Metode de a face "flat-uri":
- in timpul zilei (mai bine zis in zori sau pe inserat), se indreapta telescopul spre o portiune de cer uniform iluminata ( se mai foloseste uneori si un tricou alb pus la capatul telescopului ). Neajunsurile metodei sunt evidente.
-Unii folosesc ecranul laptopului sau o tableta. Pentru lunete mici ar merge, dar ar fi anevoios.
-Folosirea unui panou electroluminescent ( EL panel). Tensiunea de alimentare este de cca 100VAC si frecventa de la sute de hertzi in sus ( se dau de regula cu invertorul pentru 12V). Partea buna- acestea au luminozitatea uniforma ( totusi nu am avut unul ca sa testez asta) . Partile proaste-: unu-luminozitatea nu se regleaza ( se pot pune panouri gri neutru in fata pentru asta) si doi- lumina fiind pulsatorie ( "flicker" efect), daca cadrele sunt prea scurte atunci pot fi iluminate inegal.
-"Flat-box" cu LED-uri. Sunt cele mai multe pe piata. Constructia lor este simpla ( pretul este de 5-10 ori mai mare decat al materialelor folosite). Am cumparat doua modele - unul pentru newtonul de 6" (il foloseam si la apo, dar trebuia sa fie tubul vertical ca sa nu cada), si unul mare (vreo 28cm diametru) pentru RC8.
Pe panul din spate sunt puse mai multe fasii cu LED-uri SMD (3528). Panoul din fata ( plexi alb) uniformizeaza lumina acestora. Partile bune: sunt "flicker-free" si luminozitatea poate fi reglata usor ( curent reglabil sau tensiune reglabila. De evitat PWM- nu vrem lumina pulsatorie). Partea proasta- neuniformitatea iluminarii.
Mi-am facut o sonda ( sa-i zicem luxmetru) dintr-un tub de plastic negru cu diametru de cca 15mm, la capatul careia am pus un fotorezistor. Valoarea rezistentei (functie de iluminare) am masurata-o (AVO-metru digital, desigur) in mai multe puncte( 20-25). La Flat-box-ul de 6": rezistenta minima-5kohm, rezistenta maxima- 6kohm ( valoare medie 5,5kohm), toleranta fata de valoarea medie 9%. La flat-boxul de 10": rezistenta minima-4,7k, rezistenta maxima 7k, valoare medie 5,85k, toleranta fata de valoarea medie 20% !! Masuratorile le-am facut la mai mult de 1cm de margine.
Cum se poate imbunatatii situatia (am facut doua cutii "home made", una pentru newtonul de 6", una pentru refractorul de 80mm):
-sursa de lumina mai uniforma. Benzile au LED-urile la distanta de 17mm unul de altul. Ar trebui ca acesta sa fie distata atat intre randuri, cat si intre coloane. Preferabil ca placa cu LED-uri sa fie patrata ( se pot aranja mai bine benzile). Pentru a scapa de iluminatul inerent mai redus de pe margini, aceasta (placa cu LED-uri, dar si plexiglasul de difuzie) ar trebui sa fie mai mare cu vreo 5cm fata de diametrul util al telescopului. Se face o reductie circulara in fata ( o teava), centrata pe placa de plexi. Asa am facut la modelul pentru apo 80mm. La modelul pentru newton am avut o cutie rotunda de alimente la dimensiunea tubului, am suplimentat numarul de LED-uri pe margini si am mai acoperit cu banda neagra unele din cele situate in centru ( masurari succesive a intensitatii luminoase in mai multe puncte situate pe plexi).
-cresterea distantei intre placa cu LED-uri si placa plexi. Eu le-am pus la 5cm- latimea benzii de Al autocolant pus in interior. Aceasta imbunatateste iluminarea pe margini. Eventual, daca distanta este prea mica ( se vad buline luminoase in dreptul LED-urilor daca plexiglasul este prea transparent), se pune o foaie de hartie ( translucida sau normala) sau folie polietilena alba ( punga) intre placi. Eu nu am pus.
Rezultatele finale. Pentru cutia mica (pentru apo 80): Rezistenta minima-5k, rezistenta maxima 5,2k. toleranta fata de valoarea medie (5,1k) de 2%. Pentru cutia mare ( newton de 6'): rezistenta minima 5,9k, rezistenta maxima 6,2k, toleranta fata de valoarea medie (6,05k) de 2,5%. Substantial mai bune decat cutiile cumparate. Mai ramane acum sa fac "dimmer-ul". Desi se gasesc unele gata facute ( si ieftine, cam 30lei), cred ca sunt tip PWM si nu vreau asa ceva.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
93.37 kb |
Vizualizat: |
de 3298 ori |
|
_________________ Marius |
|
Sus |
|
|
Tom Sawyer Membru
Data inscrierii: 24 Noi 2019 Mesaje: 49
Localitate: Mogosoaia
|
Trimis: 06 Noi 2020 22:56 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Salut,
Felicitari pentru rabdarea avuta la conceperea cutiilor.
Totusi, din ce am citit pe CN parca, pot fi utilizate pad-urile pentru desen "drawing pad" care in general sunt format A4 (~33 x ~23 cm), au lumina foarte constanta, intensitatea luminoasa este dimabila si se gasesc si la in jur de 100 lei.
Pe de alta parte nu stiu cum se comporta d.p.d.v. al flicker-ului (posibil sa fie controlul pwm).
Daca ridici telescopul la zenit poti lasa pad-ul sa stea direct, fara sa mai fie nevoie sa il fixezi cu ceva anume, cred eu.
Daca a incercat careva solutia asta, poate lasa o parere.
|
|
Sus |
|
|
dmtr69 Moderator
Data inscrierii: 24 Sep 2011 Mesaje: 2482
Localitate: BUSTENI
|
Trimis: 07 Noi 2020 09:11 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Merci. Am vazut si eu acele tablete pentru desen ( am cautat pe "goagal" panou electroluminescent si mi-a dat rezultatul asta). Nu sunt panouri EL. Cred ca iluminarea este de pe margini ( cu LED), asta inseamna ca in centru este putin mai intunecata. Mi-am comandat totusi una si am sa-i masor uniformitatea iluminarii ( am sa postez aici rezultatul).
_________________ Marius |
|
Sus |
|
|
2SKY Membru
Data inscrierii: 19 Dec 2012 Mesaje: 2838
Localitate: TIMISOARA
|
Trimis: 07 Noi 2020 15:03 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Nu ar merge cu ecran LED TV , fara ecranul de comanda ? are baghetele de luminozitate cu lentile de difuzie , si foliile de uniformizare . Am un monitor cu ecranul de comanda spart , poate il folosesc astfel la ceva util . Mi se pare ca sint leduri de 3V , dar si de 6V , se poate regla si intensitatea cu o sursa reglabila . De la minutul 16:20 se vede uniformitatea . Daca LG , SAMSUNG , ..ETC au solutia pt TV , ma gindesc ca e perfect uniforma iluminarea . In poza este ecranul alimentat .
https://www.youtube.com/watch?v=cdpMHmWVMpQ
Descriere: |
|
Marime fisier: |
43.46 kb |
Vizualizat: |
de 3211 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9469
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 07 Noi 2020 16:10 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Am făcut mai demult o lampă pentru flaturi pentru Gabriel Corban. Nu știu dacă a folosit-o.
Într-o cutie din plastic aproximativ A4 (hrănitoare pentru albine) am pus bare de LED legate serie/paralel la un dimmer electronic. În capac am decupat o zonă dreptunghiulară și am făcut un sandwich din foliile de difuzie recuperate de la un LCD de laptop.
Pentru că lumina nu era uniformă am făcut o fotografie a cutiei și am imprimat negativul ei pe o folie de proiector pe imprimanta laser. Metoda este cunoscută și folosită de multă vreme, prin tehnică fotografică clasică. Folia este semiopacă așadar ajută și ea la uniformizarea luminii iar zonele luminate mai puternic au deasupra pe folie zone gri. Prin tatonări se poate obține o atenuare potrivită.
Pe fundul și lateralele cutiei am lipit bandă de alumniu autoadezivă care reflectă și ea lumina. Nu am poze la îndemână.
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
GunDALF Membru
Data inscrierii: 23 Apr 2017 Mesaje: 3152
Motto: If only closed minds came with closed mouths.. Localitate: BR
|
Trimis: 07 Noi 2020 16:17 Download mesaj |
Titlul subiectului: Re: Despre "flat-uri" si Flat-box-uri |
|
|
|
dmtr69 a scris: | Salut!
Metode de a face "flat-uri":
- in timpul zilei...
-Unii folosesc ecranul laptopului sau o tableta...
-"Flat-box" cu LED-uri. |
Cea mai simpla si rapida metoda e de a folosi Adobe Camera RAW sau Lightroom pentru a corecta vignetarea. Rapid, simplu si fara cheltuieli in plus. Multi folosesc metoda asta, mai ales pentru astrofoto de camp larg.
Daca totusi iei flat-uri, white T-shirt method (lumina de la cer sau ecran laptop/TV).
Bine, daca vrei sa faci totul "ca la carte", iti poti bate capul si subtia bugetul cu tot felul de "scule" dedicate.
_________________ AZGTi;SAM-WiFi;C6;SW-ED72;ZWO ASI462MC;ZWO ADC;PM 2,5x |
|
Sus |
|
|
dmtr69 Moderator
Data inscrierii: 24 Sep 2011 Mesaje: 2482
Localitate: BUSTENI
|
Trimis: 07 Noi 2020 16:22 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
@2SKY
Da, probabil ca merge. Mai ales daca ai un newton de 500mm Mai ai nevoie si de niste minioni sa tina ecranul la gura telescopului. Ma intreb ce ar zice vecinii cand ar vedea asta
Eu m-am gandit la modele care stau singure pe gura telescopului, indiferent de unghiul acestuia cu orizontala. De exemplu, daca schimb filtrele in timpul capturii, nu vreau sa plec de pe tinta, sa ma duc la zenit ca sa fac flaturile si apoi sa ma intorc pe tinta.
_________________ Marius |
|
Sus |
|
|
dmtr69 Moderator
Data inscrierii: 24 Sep 2011 Mesaje: 2482
Localitate: BUSTENI
|
Trimis: 21 Noi 2020 14:03 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Dupa cum spuneam, mi-am comandat un panou LED pentru desen ( a nu se confunda cu panoul electroluminescent- EL panel), cu intentia de al folosi ca sursa de lumina ( mai uniforma decat baretele LED) pentru flat-box.
Mi-am comandat marimea A4, cu latime activa de 230mm, crezand ca ar merge si la RC8. Nu e chiar asa, marginile sunt prea luminate. Am pus niste banda izolatoare alba pe muchii, ca sa diminuez iluminarea (banda neagra taie prea mult) si tot a trebuit sa las cam 3cm pana la margine ca sa folosesc doar zona luminata uniform. Deci nu pot folosi sistemul la RC8, ar trebui un panou A3 (zona activa 330x440mm) sau unul cu marimea nestandardizata, ceruta de client ( de ex. 300x300mm).
Am facut o cutie fixa pentru panoul LED: in spate policarbonat de 10mm grosime, iar in fata, la 15-20mm distata, panoul de plexi alb pentru difuzie (panoul LED arata ca o sita iluminata din spate, desi LED-urile sunt doar pe o latura). Pentru ca nu pot folosi panouri plane pe gura newtonului ( motofocuserul cu cablurile lui depasesc cu vreo 10cm acest nivel), a trebuit sa fac si o adaptare-distantier: o cutie rotunda fixata pe panoul plexi. Asta ajuta sa fac flat-uri si cu telescopul inclinat.
Panoul LED se alimenteaza la 5V, printr-o mufa micro USB, si dispune de un buton-senzor on-off. Nu are sistem de reglaj al iluminarii ( am inteles ca ar exista si acest tip). I-am facut eu un stabilizator reglabil de la 12V la 3-5V, insa plaja de regaj nu e prea mare, circuitul electronic opreste panoul prea repede. Am decis sa-i scot acest montaj (continea si mufa USB) si sa ma leg direct la bareta de LED-uri (vreo 20, legate in paralel). Pentru reglajul iluminarii am folosit cea mai simpla metoda- rezistenta variabila in serie . Am folosit un potentiometru bobinat de 250ohmi in serie cu un rezistor de 33ohmi ( stabileste curentul maxim prin bareta la cca 270mA). La curent minim ( rezistenta de 283ohmi), flat-ul ( 50% histograma, pentru newton F5, ASI1600MM cu gain 139, filtru IDAS LPS D1) a avut expunerea de 0.1s. Cam la limita, pentru un filtru simplu L, ar trebui sa scad si mai mult. Deci am nevoie de un potentiometru mai mare (500-1000ohmi), sau voi folosi un dimmer PWM comercial (am testat si are o plaja de reglaj mult mai buna). Cand am tras flat-uri de 0,05s am observat pe imagini un tipar cu benzi orizontale (asa se intampla la unele camere CMOS), de aceea am nevoie de o plaja larga de reglaj- iluminare foarte mica pentru filtre L si iluminare mare pentru filtre de banda ingusta.
*Desi unele soft-uri (DBE, GradientXerminator) pot corecta vignetarea intr-o buna masura (depinde de setari), petele si gogosile din imagini datorate prafului de pe senzor sau filtre nu se scot usor. De aceea inca se folosesc flat-urile.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
117.22 kb |
Vizualizat: |
de 3097 ori |
|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
82.26 kb |
Vizualizat: |
de 3097 ori |
|
_________________ Marius |
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9469
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 21 Noi 2020 16:11 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Nu cred că e bun PWM-ul la timp scurt de expunere, va cauza artefacte. Cred că nu ar strica să faci o mască fabricată după cum am povestit că am făcut eu, pozat lampa și imprimat negativul pe o coală de calc sau folie de retroproiector. Poți face mai multe încercări, cu umbrire mai pronunțată sau mai slabă, să vezi care e mai uniformă.
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
dmtr69 Moderator
Data inscrierii: 24 Sep 2011 Mesaje: 2482
Localitate: BUSTENI
|
Trimis: 21 Noi 2020 20:45 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Am avut aceeasi retinere in ce priveste PWM-urile, insa daca flat-ul are expunere mai mare ( zecimi de secunda- secunde) nu poti surprinde pauza dintre impulsuri, pentru ca frecventa acestora este mai mare. Eu nu am vazut variatii de luminozitate sau artefacte in flat-urile mele (atat in cele cu regulator PWM sau liniar). Benzile orizontale apar daca cadrele sunt prea scurte ( si era cu regulator liniar), dar este problema senzorului. Iar plaja de reglaj este mai buna decat in cazul regularoarelor de tensiune sau de curent pentru ca LED-urile la curenti foarte mici sau la tensiune apropiata de cea de deschidere, au o panta neliniara, chiar si in cele din acelasi lot sunt unele care se deschid mai repede si deci sursa de lumina devine neuniforma.
_________________ Marius |
|
Sus |
|
|
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|